“Succes in het buitenland start met een goede basis in Nederland” – Justin Jansen, Professor Corporate Entrepreneurship aan de RSM

De afgelopen editie van BusinessBoost Live Online had als thema Internationale groei. Een ijzersterke editie vol met handvatten en tips waar ondernemers weer direct hun voordeel mee kunnen doen. Wij vatten de belangrijkste ondernemerslessen hier samen.

Begin bij het begin
Dirk de Bruijn, oprichter van Swapfiets, trapte BusinessBoost Live Online dit keer af. Hij geeft aan dat alles staat of valt bij onderzoek vooraf. Zoals doelgroep-analyse, data-analyse, maar ook gewoon een bezoek ter plaatse. Zijn tip: begin bij het begin, verdiep je in cultuurverschillen, werk samen met lokale partijen en zorg dat je één merk voert.

Goede adviseurs en lokale partners
Volgens advocaat ondernemingsrecht Arjen Paardekooper kunnen ondernemers die zaken willen doen in het buitenland het beste contact opnemen met de lokale ambassade. “We hebben fantastische ambassades als Nederland, waar een juridische afdeling zit. Bel hen dus voor nuttige tips en gratis advies.” Ook adviseert hij op zoek te gaan naar een betrouwbare lokale partner.

In de startblokken
Marieke Blom, hoofdeconoom van ING, constateert dat de Nederlandse economie weer goed in de startblokken staat. Nederland is weliswaar hard geraakt door de coronacrisis, maar heeft in vergelijking tot onze buurlanden relatief de minste schade opgelopen.

Goede basis in Nederland
Succes in het buitenland start met een goede basis in Nederland, is de overtuiging van Justin Jansen, Professor Corporate Entrepreneurship aan de RSM. “Denk groots en ambitieus, maar neem kleine stappen”, is zijn advies. Groei is niet alleen groter, maar ook breder, slimmer, sneller en duurzamer. Zorg dat je de markt begrijpt, want er zijn ook binnen Europa verschillen. Verschillen in klantengedrag, in de manier van managen. Succesvolle bedrijven denken goed na over de stappen die ze zetten en doen goed onderzoek.

Lange adem
Als iemand weet wat internationaal zakendoen is, is het wel de algemeen directeur van Ajax, Edwin van der Sar. Zijn advies: internationaal zakendoen vraagt om een lange adem, dus heb geduld. Vertel altijd het eerlijke verhaal, want echtheid en kwaliteit gaan boven alles. Je merk is cruciaal, zorg dat iedereen binnen je bedrijf de waarde van je merk begrijpt.

Uit je comfortzone
Raymond Cloosterman is oprichter en CEO van het Nederlandse cosmeticabedrijf Rituals. Hij legt uit dat het belangrijk is om stap voor stap te werken aan het verbreden van je fundament. Verdiep je vooraf goed in het land, de potentie en de complexiteit. Duw jezelf af en toe helemaal uit je comfortzone en denk groots voor de lange termijn.

Ambities in Frankrijk
Online supermarkt Picnic heeft internationale ambities en ziet veel potentie in Frankrijk. Medeoprichter Michiel Muller vertelt er alles over. Zo bespreekt hij de huidige pilot in de Franse stad Valenciennes. Zo is het belangrijk om de Franse consument en zijn wensen te leren kennen. En daar vervolgens goed op in te spelen met een lokaal productaanbod. Ook Michiel benadrukt dat het belangrijk is om elke dag te verbeteren en te blijven doorgroeien met je product.

Delen

Aanbevolen nieuws

Inclusive30

Saskia Egas Reparaz, CEO van HEMA, geselecteerd voor de Inclusive30

“Bestaat marketing nog wel?” – Denis Doeland

Denis Doeland is een expert in digitale strategie, digitale transformatie en digitaal vermogen.

‘Je moet altijd op zoek naar de kleine dingen die je beter kan doen’ – Raymond Cloosterman

Vanaf dag 1 was duidelijk dat Raymond Cloosterman van Rituals een wereldmerk wilde maken.