Jitse Groen

Honger, een goed idee en internet maakten van student Jitse Groen (1978) een bijzonder succesvolle ondernemer.

In 1999, toen internet nog in de kinderschoenen stond, was de toen 21-jarige bedrijfsinformatica-student Groen op een familiefeestje in de kop van Noord-Holland en had hij trek in Chinees. Hij besloot online op zoek te gaan naar een bezorgrestaurant, maar vond tot zijn frustratie maar één optie: een pizzeria, die ook nog eens alleen in Amsterdam bezorgde.

Een gemiste kans, besefte Groen. Hoe handig zou het zijn als op internet een overzicht zou bestaan van alle bezorgrestaurants in de buurt, mét bestelmogelijkheid? Met dit idee registreerde hij nog datzelfde jaar de inmiddels beroemde domeinnaam ‘www.thuisbezorgd.nl’, en in 2000 ging de website live.

Een kleine twintig jaar later staat Jitse Groen aan het hoofd van één van de grootste maaltijdbestelsites van Europa. Zijn internationale bedrijf ‘Takeaway.com’ is actief in elf Europese landen, met ruim 50.000 aangesloten restaurants en verwerkt zo’n 94 miljoen bestellingen per jaar (zo’n 180 bestellingen per minuut).

Ironisch genoeg bezorgde Thuisbezorgd in de beginjaren niet zelf, maar liet het dat over aan het restaurant. Groen omschreef zijn businessmodel in die tijd als ‘een soort grote digitale flyer’: het bedrijf leverde restaurants die zelf al bezorgden extra klandizie, in ruil voor een percentage van de bestelling

Dat Thuisbezorgd inmiddels één van de grootste spelers is op de markt, was ook niet vanzelfsprekend. Volgens Groen waren er in de beginjaren tientallen bedrijven met hetzelfde idee. Het succes van Thuisbezorgd / takeaway.com lijkt met name te zitten in twee strategieën: de concurrentie opkopen en een extreem hoog marketingbudget.

‘Schaal is alles’ volgens Groen. Bij een site met veel bezoekers sluiten restaurants zich graag aan, en wie veel restaurants aanbiedt, is aantrekkelijk voor de hongerige klant. ‘Als iemand de markt in handen heeft, maken nieuwe partijen eigenlijk geen kans meer. Eenmaal de grootste, altijd de grootste’.

Ook geeft Groen al sinds de beginjaren kapitalen uit aan reclame. Zo ging in de eerste zes maanden van 2019 73 miljoen euro op aan marketing. Dat het bedrijf daardoor consequent verlies lijdt (37 miljoen in diezelfde periode) deert hem niet. ‘Winst maken kan vandaag nog, maar groeien is voorlopig belangrijker’, aldus de meest succesvolle maaltijd bezorg-ondernemer van ons land.

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/02/fusie-maaltijdbezorgers-van-11-naar-94-miljoen-bestellingen-a3968986

 

Deel op social media:

Share on facebook
Share on linkedin