Raymond Cloosterman

Raymond Cloosterman (1964) is de oprichter van het Nederlandse cosmeticabedrijf Rituals. Hij overwon vele tegenslagen met zijn bedrijf, overleefde een bijna-faillissement en begon pas na een aantal jaar succes te boeken. Inmiddels is Rituals uitgegroeid tot een wereldwijd bekend merk met zo’n 750 eigen winkels en 2000 shop-in-shops in 27 landen.

Cloosterman begon zijn loopbaan bij Unilever als ‘assistant brandmanager’ in de persoonlijke en huishoudelijke verzorging. Hij maakte snel carrière binnen het bedrijf en groeide via diverse managementfuncties door naar de positie van ‘Vice President New Business’. In die functie schrijft hij op basis van zijn business ervaringen in Parijs, New York en Londen het ondernemersplan voor Rituals.

Omdat realisatie hiervan bij Unilever niet mogelijk is, besluit Cloosterman het in 2000 zelf te proberen. Hij zegt zijn baan op en opent in november van dat jaar de eerste Rituals winkel in de Kalverstraat. Een succes wordt het echter niet. Cloosterman: “Na negen maanden keihard werken was het eindelijk zover. Die eerste dag kwam er alleen niemand binnen. Ja, alleen de zus van één van mijn partners”.

Uiteindelijk bleef het vier jaar lang bij één, niet bijzonder goedlopende winkel voor Cloosterman, en moest hij veel tegenslagen overwinnen: “Ik heb altijd geloof gehad, ook toen de banken niet wilden helpen en we op de rand van een faillissement stonden. Het concept was goed, de mensen moeten het gewoon nog ontdekken”.

Het businessmodel van Rituals was het verkopen van luxeproducten voor een betaalbare prijs. Hierbij was er geen doelgroep op basis van leeftijd of geslacht, maar op basis van mindset (‘mensen die willen genieten’).  Cloosterman: “We zetten in op het creëren van kleine geluksmomentjes, even stilstaan in de hectiek van alledag. En dat was dus compleet nieuw. Nu is het mindfulness en wellness wat de klok slaat, maar toen had niemand daar nog van gehoord”.

Na vier jaar sloeg het concept eindelijk aan en veroverde Rituals in rap tempo de (internationale) markt. met twee type ondernemingen: eigen winkels en zogenaamde shop-in-shops. Cloosterman: “We hebben er járen over gedaan om van een eerste naar een tweede winkel te gaan, nu openen we er twee tot drie per week.”

Deel op social media:

Share on facebook
Share on linkedin