“In een nieuw land beginnen is eigenlijk een nieuw bedrijf starten” – Michiel Muller, medeoprichter Picnic

De afgelopen editie van BusinessBoost Live Online had als thema Internationale groei. Ook online supermarkt Picnic heeft internationale ambities en ziet na Duitsland veel potentie in Frankrijk. Medeoprichter Michiel Muller deelde zijn ervaringen en tips.

Picnic bestaat sinds 2015 en heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt. De omzet verdubbelde in 2020 naar € 500 miljoen. In 2021 streven ze naar € 1 miljard. In 2018 ging het bedrijf van start in Duitsland en onlangs kondigden ze aan ook de Franse markt te gaan veroveren.

Pilot
Picnic startte een pilot in Valenciennes, in het noorden van Frankrijk. “Daar gaan we kijken hoe het in Frankrijk werkt, hoe de Franse consumenten zijn”, vertelt Muller. Tot nu toe bestellen Fransen hun boodschappen online, maar moeten ze die daarna ophalen bij een pick-up point. “Dat is toch iets anders dan gratis thuis laten bezorgen.” Hij heeft er dan ook vertrouwen in dat zijn concept zal aanslaan.

Op de vraag of Picnic dingen anders gaat doen in Frankrijk ten opzichte van Duitsland of Nederland, antwoordt Muller: “We kijken waarin de landen van elkaar verschillen; naar gedrag in businessrelaties, met klanten. Nederlanders zijn erg direct, dat vinden we gaaf. Maar er zijn heel veel landen die dat helemaal niet gaaf vinden. Daar moet je rekening mee houden. Het heeft er ook mee te maken hoe hiërarchisch mensen naar een bedrijf kijken. Ben je als werknemer afwachtend, of kom je zelf in actie?” Ook consumenten zijn een bepalende factor. “Duitsers pluizen een nieuw concept van tevoren eerst helemaal uit. Kiezen ze voor jou en lever je goede prestaties, dan blijven ze je ook trouw. Dat werkt in ieder land anders en proberen we nu ook in de pilot in Frankrijk te ontdekken.”

Assortiment
Om de Fransen voor zich te winnen, stelt Picnic een assortiment samen, dat specifiek gericht is op de Franse consument. “Naast de bekende A-merken zijn dat heel veel regionale producten en ook superlokale producten. Welke dat precies zijn, daar moeten we achter zien te komen.” Dat schept ook de meerwaarde waar je naar zoekt. “Dan ben je niet zomaar een leverancier van boodschappen, maar hun ‘eigen’ Picnic met lokale producten.”

Om internationaal succesvol te kunnen zijn, is het volgens de rasondernemer van belang dat je je aan het land aanpast. “Als je laat zien dat je je verdiept in het land, de cultuur, kom je ook sneller de betere partners tegen. In een nieuw land beginnen is eigenlijk een nieuw bedrijf starten. Je moet een lokaal team vinden, lokaal mensen opleiden, je hebt te maken met lokale wetgeving.” Al ziet Muller wel dat het telkens makkelijker wordt. Naarmate Picnic verder uitbreidde, ging het in iedere stad makkelijker. De uitbreiding naar landen is in zekere zin vergelijkbaar. “Het tweede land, Duitsland, was ingewikkeld. En in Frankrijk, het derde land, zien we toch al dingen terugkomen die we geleerd hebben uit Duitsland.”

Belangrijkste les
De belangrijkste les in internationaal zakendoen is niet bij de pakken neer te gaan zitten, als er iets misgaat. “Onderzoek goed waarom iets niet goed ging. Waarom hebben klanten of je partners een andere keuze gemaakt?” Ervaring speelt een belangrijke rol, al kan die ook een bedreiging vormen. “Je moet niet geconditioneerd raken. Dat je denkt: het werkte zo twintig jaar geleden, dus het zal ook nu wel zo werken. Maar gelukkig hebben wij een enorm groot en erg jong team. Allemaal mensen die met nieuwe ideeën binnenkomen, en heel veel internationals, dus we krijgen ongelooflijk veel voeding om anders te denken. En dat is voor ons ontzettend belangrijk”, besluit Muller.

Delen

Aanbevolen nieuws

Inclusive30

Saskia Egas Reparaz, CEO van HEMA, geselecteerd voor de Inclusive30

“Bestaat marketing nog wel?” – Denis Doeland

Denis Doeland is een expert in digitale strategie, digitale transformatie en digitaal vermogen.

‘Je moet altijd op zoek naar de kleine dingen die je beter kan doen’ – Raymond Cloosterman

Vanaf dag 1 was duidelijk dat Raymond Cloosterman van Rituals een wereldmerk wilde maken.