“Blijf ondernemen en laat je niet gek maken door doemdenkers!” – Atilay Uslu, Corendon

Never waste a good crisis! De vijfde editie van BusinessBoost Live Online stond in het teken van crisismanagement. Maarten Bouwhuis sprak hierover met ondernemers en experts die uit ervaring spreken en dat leverde interessante learnings op.

Direct schakelen en actie!
Pieter Bas Boertje is oprichter en eigenaar van D&B Marketing, een toonaangevend bureau in zakelijke events en event campagnes. Eerdere crisissen leerde hem dat direct schakelen heel belangrijk is. Dus ging hij in maart dit jaar meteen over van live events naar online events, wat een goede zet bleek. Zijn tips in tijden van crisis? Wees pro-actief naar je klanten en kom meteen in actie. Communiceer veel, open en transparant met je team om hen erbij te betrekken. Kijk daarnaast goed wat er extern gebeurt, dit helpt je in het nemen van de juiste beslissingen.

Failliet of toch niet?
Ondernemersrecht advocaat Arjen Paardekooper praatte ons dit keer bij over de WHOA, oftewel de Wet Homologatie Onderhands Akkoord. Deze wet zorgt ervoor dat je met je schuldeisers een dwangakkoord kunt bereiken. Waar je voorheen in de fase vóór een faillissement probeert om er met je schuldeisers nog uit te komen, en je door één schuldeiser die tegen is alsnog failliet gaat, kan je nu met een bepaalde meerderheid en onder bepaalde voorwaarden met een goed herstructureringsplan je schuldeisers dwingen met je mee te gaan en dus een aanzienlijke afschrijving op hun vorderingen te accepteren.

Zijn belangrijkste tips aan ondernemers:

  • Zorg dat je boekhouding goed op orde is;
  • Zit bovenop je debiteuren en wees eerlijk naar je crediteuren (over dat je bijvoorbeeld even niet kan betalen);
  • En wacht niet als de problemen ontstaan maar zoek direct deskundig advies


Wat brengt de crisis ons?
Marieke Blom, hoofdeconoom van ING, nam met ons de vooruitzichten door en stond stil bij de vraag of deze crisis ons ook wat brengt? Zij vertelde dat onze pintransacties nog weinig laten zien in reactie op het virus. Ook lichtte zij toe dat we economische verschillen zien in de sectoren – en deze verschillen worden door de lockdown versterkt. En wat gaan ondernemers volgens haar doen het komende jaar. Vooral reorganiseren, digitaliseren en deglobaliseren.

Is het code rood?
Voor Atilay Uslu, oprichter en mede-eigenaar van Corendon, betekent code oranje of rood een absolute nachtmerrie. In maart deelde hij in Rotterdam Ahoy vol trots zijn prachtige en inspirerende ondernemersverhaal. Dit jaar zou het mooiste jaar ooit worden. De crisis gooide roet in het eten. Sindsdien wordt hij geconfronteerd met brandhaard na brandhaard in zijn bedrijf, met bijna iedere dag wel ergens een nieuwe crisis. Zijn advies? Blijf niet stilzitten. Blijf zichtbaar als bedrijf en merk. En denk in initiatieven en mogelijkheden; wat kan er nog wel? Kortom, blijf ondernemen!

Crisibeheersing is mensenwerk
Bart de Vries is organisatiepsycholoog en managing consultant bij Berenschot. Crisisbeheersing is mensenwerk, daar weet Bart alles van. Tijdens een crisis ben je als ondernemer het boegbeeld in- en extern, vervul je de communicatie rol, ben je de beslisser én degene die uiteindelijk verantwoording moet afleggen. Ook achteraf. Wees je bewust van deze rollen, dat helpt! Een crisis versterkt menselijk gedrag, dus ook jouw reflexen om als ondernemer heel erg het gevoel te willen hebben in control te zijn. Daardoor kun je misschien kortaf, directief en bondig gaan reageren, terwijl goede communicatie zó belangrijk is crisis. Zijn laatste tip? Zorg voor een goed complementair team om je heen, waarin iedereen ruimte ervaart om kritisch te mogen zijn.

Vrijheid van denken en doen
Arjan Erkel ziet het als zijn missie om mensen hun positiviteit en wilskracht terug te geven. Vrijheid kreeg voor hem een nieuwe dimensie, nadat hij ontvoerd werd door gewapende en gemaskerde moslimrebellen en 607 dagen onder erbarmelijke omstandigheden gevangen werd gehouden in Dagestan. Zijn gijzeling was een lange strijd tegen onzekerheid, eenzaamheid en een gebrek aan vertrouwen, veiligheid en comfort. Wat hem dit bracht? Inzichten! Zoals het altijd proberen om hulpvaardig te zijn en onvoorwaardelijk anderen te willen helpen. En inzichten in het tonen van kwetsbaarheid. “Als je kwetsbaar durft te zijn, geeft dat ook weer vrijheid. Dan weten andere mensen ook hoe ze daarop moeten reageren.”

(On)werkelijk?
Tot slot Edwin Renzen, die als ondernemer al twee jaar lang continu in een crisis verkeerd. Iedereen herinnert zich nog het verschrikkelijke ongeluk met de Stint in Oss in 2018. Ongelooflijk veel verdriet voor de nabestaanden. Voor hem als eigenaar van Stint Urban Mobility is er een periode vóór en ná deze zwarte dag. Hij heeft iedere dag te maken met de gevolgen van dit drama en inmiddels helaas afscheid moeten nemen van zijn collega’s. Hoe hij hiermee omgaat? Houdt zelf de regie in handen. Zorg dat je zelf aan zet bent én blijft. En durf keuzes te maken. Just do it, blijf ondernemen!

Delen

Aanbevolen nieuws

Inclusive30

Saskia Egas Reparaz, CEO van HEMA, geselecteerd voor de Inclusive30

“Bestaat marketing nog wel?” – Denis Doeland

Denis Doeland is een expert in digitale strategie, digitale transformatie en digitaal vermogen.

‘Je moet altijd op zoek naar de kleine dingen die je beter kan doen’ – Raymond Cloosterman

Vanaf dag 1 was duidelijk dat Raymond Cloosterman van Rituals een wereldmerk wilde maken.