BusinessBoost Live Online Q&A – Doorpakken!

Op 1 september ging host Sofie van den Enk het gesprek aan met verschillende ondernemers en experts over Doorpakken! tijdens de vierde editie van BusinessBoost Live Online. Tijdens deze online editie konden kijkers vragen stellen via een privé chat. Lees hieronder de veelgestelde vragen en antwoorden vanuit de sprekers terug. De volgende editie bijwonen? Dat kan op dinsdag 6 oktober. Lees hier meer informatie en meld u direct aan!

Bas van der Veldt

  • Wat is de succesfactor voor het implementeren van een klant voor jullie als software bedrijf nu jullie niet meer langskomen? En is het tarief omlaag gegaan nu jullie niet meer op locatie zijn?

Tarief is niet omlaag gegaan en de succesfactoren zijn hetzelfde gebleven: enthousiasme, inlevingsvermogen, inhoudelijke kennis, liefde.

  • Hebben jullie bij AFAS niet veel conflicten gehad met klanten die verplichtingen niet meer konden voldoen?

We hebben mooie regelingen voor klanten getroffen om ze door de crisis heen te helpen. Veel van die regelingen hadden we daarvoor ook al zoals het tijdelijk verlagen van de licentie.

 

Koen Sanders

  • Hoe zorg je als Efteling zijnde (waarbij je heel veel extra doet aan klantbeleving) om toch je gross margin te behalen?

In essentie is dat de wet van de grote aantallen: bij een x aantal gasten per dag zijn de vaste en grootste deel van de variabele kosten gedekt en zijn de gastenaantallen daarboven zeer interessant qua marge.

  • Hebben jullie van te voren al crisisscenario’s opgesteld en deels uitgedacht? Zo ja, kunnen jullie uit deze voorbereidingen oplossingen halen voor deze COVID-crisis?

Vooral in processen, faciliteiten en verantwoordelijkheden zijn we strak georganiseerd voor crisissituaties. We hebben deze nu weer verder aangescherpt voor situaties die
(voor een crisis) relatief lang duren. Inhoudelijk konden we ons allemaal niet voorstellen dat dit ooit werkelijkheid zou worden.

 

Verne Harnish

  • Is it wise to start a start-up in this corona era or is it better to wait for the market to recover somewhat?

Absolutely – FedEx, Southwest Airlines and hundreds of more companies found it best to start in a downturn.  Why?  Very little competition; you have the opportunity to “get it right” before the market takes off; and your ability to structure partnerships (look up the story of Method soap) is ideal – like our new partnership with Harvard, I mentioned

  • How can optimizing customer experience help to scale up faster?

It has been THE strategy of Apple, Amazon, etc. The key is keeping everything in balance – the customer, employee, shareholder, and community experience.  John Kotter, 3 decades ago, conducted an eleven year research study and found that companies which focused equally on all stakeholder experiences way outperformed those firms that put “the customer first” or “the employee first” or “the shareholders first.”  This is why we address this balance (and associated KPIs) in Scaling Up.

 

Erik Donselaar

  • Hoe zorg je ervoor dat je op die alternatieve manieren bij klanten bekend wordt?

Dit is een combinatie van netwerk (incl. koude aquisitie) en internet campagnes, bij de internetcampagnes enerzijds adverteren op google ads, anderzijds specifieke landingspagina’s schrijven zodat je ook zonder sponsoring (Adwords) online gevonden wordt.

  • Hoe kan je het best je medewekers motivieren?

Ik heb een paar jaar geleden ook moeite gehad om mijn mensen destijds te motiveren, overal werden regels voor verzonnen en alles op basis van controle. Achteraf had ik toen gewoon niet de juiste mensen voor het bedrijf. Als je de juiste mensen met het juiste talent en interne drive bij elkaar zet en je geeft ze een duidelijk doel dan werkt dat zo goed dat je bijna geen regels meer nodig hebt.

 

Arjen Paardekooper

  • Mag je als inkopend bedrijf een krediet afdwingen?

Uiteraard kan je als inkomend bedrijf om een krediet vragen. Echter, juridisch gezien kan je dit niet afdwingen. Er van uitgaande dat er nog geen overeenkomst tot stand is gekomen. Een overeenkomst komt pas tot stand door een aanbod en aanvaarding daarvan. Partijen zijn vrij om overeenkomsten te sluiten en de inhoud daarvan te bepalen. Wanneer de inhoud bepaalt is en partijen hebben een overeenkomst gesloten, dan dient de overeenkomst te worden nagekomen.

  • Wanneer je corona hebt ben je toch eigenlijk ‘verdacht ziek’, daar is de wetgever toch duidelijk in? Dus wel doorbetalen?

Wanneer een werknemer coronaverschijnselen heeft en daardoor zijn werk niet kan verrichten, dan heeft een werknemer recht op doorbetaling bij ziekte op grond van artikel 7:629 lid 1 BW. Heeft de werkgever de werknemer voldoende (schriftelijk) gewaarschuwd voor de reis en is de werknemer toch naar een risicogebied gegaan, en betrof het een vakantiereis en geen noodzakelijke reis, dan kan de werkgever ertoe besluiten maatregelen te treffen als de werknemer na zijn vakantie niet tijdig zijn werk oppakt. Te denken valt aan opname vakantiedagen, onbetaald verlof, geen recht op loondoorbetaling (en hele erge gevallen misschien zelfs ontslag).

 

 

Deel op social media:

Share on facebook
Share on linkedin