De 13 groeigeheimen en ondernemerstips van BusinessBoost Live 2020

Ruim zevenduizend ondernemers vierden met elkaar het ondernemerschap tijdens het grootste event vóór en dóór ondernemers: BusinessBoost Live 2020 in Rotterdam Ahoy. Met een avondvullend programma vol absolute topondernemers, entertainers en inspirators was het een groot succes.

Gastheer van de avond was Coolblue-baas Pieter Zwart. Hij ging in gesprek met ING-topman Ralph Hamers en ondernemer José van Dalen van QISS-IT over duurzame economische groei, nlgroeit en mentoring. Met de staatssecretaris van Economische Zaken,  Mona Keijzer en Professor Justin Jansen sprak hij over het belang van de Top 250 groeibedrijven en de manier waarop de overheid ondernemers verder kan helpen. En hij sprak met de winnaar van de Gouden Groeier 2020, Jitse Groen van Takeaway.com,

Presentator Jeroen Pauw had een indrukwekkend en persoonlijk gesprek met Raymond Cloosterman,  oprichter en CEO van beautymerk Rituals. De Amerikaanse groeigoeroe Verne Harnish deelde in een keynote de belangrijkste lessen om je bedrijf te laten groeien. Zangeres Maan en cabaretier Peter Heerschop zorgden tussendoor voor verrassend entertainment en presentator Humberto Tan sprak met Ronald Koeman, bondscoach van het Nederlands Elftal, over de transitie van een team en wat daarin de rol is van een coach of leidinggevende.

Aan het slot van de avond sprak Jeroen Pauw met vier van Nederlands meest succesvolle ondernemers op dit moment over ambities, uitdagingen en de impact van een crisis op een bedrijf, zoals met het nieuwe Coronavirus. Jitse Groen van Takeaway.com, Atilay Uslu van reisorganisatie Corendon, Nikkie Plessen van modebedrijf NP Fashion en Colette Cloosterman-Van Eerd van Jumbo Supermarkten.

Het was een avond vol inspiratie en praktische tips om je bedrijf verder te laten groeien. Wij vatten de belangrijkste groeigeheimen en ondernemerstips van BusinessBoost Live 2020 voor je samen in de belangrijkste ondernemerslessen.

‘Geloof in je product’
Raymond Cloosterman (Rituals)
“De eerste jaren ging het ontzettend moeizaam met Rituals. We waren eigenlijk tien jaar te vroeg met ons idee van mindfulness, maar ondanks alle moeilijke momenten hebben we doorgezet en zijn we altijd blijven geloven in onze producten. 18 jaar lang hebben we elke euro die we verdienden terug gestopt in het bedrijf: voor méér mensen, méér winkels en méér innovatie. Dat heeft ons gebracht tot nu bijna 900 winkels over de hele wereld. En hoe hard je ook werkt, het is belangrijk om ook de tijd te nemen om van kleine dingen te genieten. Ik reis bijvoorbeeld veel voor Rituals, maar ik neem altijd mijn hardloopschoenen mee.”

‘Groeien is een mindset’
Verne Harnish (Auteur van de bestseller ‘Scaling Up’)
“Per uur(!) komen er wereldwijd 11-duizend startups bij. Slechts een fractie daarvan wordt écht succesvol. Je moet als bedrijf ook echt de wil hebben om te groeien, het is een mindset! Om te kunnen groeien, heb je twee dingen nodig: discipline en focus. Belangrijk daarbij is dat je aandacht hebt voor het aantrekken van de juiste mensen, het talent dat je bedrijf verder helpt. Ook marketing is een cruciale sleutel tot succes. Apple-oprichter Steve Jobs had bijvoorbeeld elke woensdag een marketingmeeting van drie uur!”

‘Ondernemers moeten altijd vooruit kijken’
Ralph Hamers (ING)
“We geven ondernemers de boodschap mee dat ze voor duurzame groei moeten gaan. Ze moeten altijd vooruit kijken. Kijk niet naar de cijfers, maar naar de klanten. Kijk naar wat je klanten echt willen en nodig hebben. En wat zijn de kernwaarden van je bedrijf? Hoe trek je talent aan dat daarbij past en hoe maak je het bedrijf vervolgens succesvol en duurzaam in de keten? Als je die vragen kan beantwoorden, dan kan je duurzame groei realiseren.”

‘Neem consequent de juiste beslissingen’
Jitse Groen (Takeaway.com)
“Ik heb het geluk gehad dat ik mijn bedrijf ben begonnen in het jaar 2000, toen internet over Nederland werd uitgerold. Timing is wat dat betreft cruciaal. Als ik ditzelfde bedrijf nú pas was begonnen, dan was het een waardeloos idee geweest. Daarnaast moet je als ondernemer ook nog consequent de juiste beslissingen nemen. Anders red je het niet.”

‘Een goede ondernemer is empathisch’
Peter Heerschop (cabaretier)
“Het succes van ondernemerschap wordt bepaald door empathie. Een goede ondernemer is empathisch. Mijn tip: met empathie, aandacht en liefde maken we de wereld mooier.”

‘ Geweldig hoe ondernemers doorzetten’
Mona Keijzer (staatssecretaris van Economische Zaken)
“Ook in tijden van crisis is het ongelooflijk wat ondernemend Nederland laat zien. De PFAS- en stikstofproblemen zijn nog niet eens voorbij, of ondernemers krijgen alweer te maken met een nieuwe crisis: het nieuwe Coronavirus. Ontzettend knap om te zien hoe iedereen zo goed mogelijk doorwerkt en natuurlijk ondersteunen we hen vanuit de Rijksoverheid waar mogelijk.”

‘Zorg voor een goed klankbord’
José van Dalen (QISS-IT)
“Als je als ondernemer iets nieuws gaat doen dan is dat sowieso al enorm spannend. Mijn bedrijf detacheert IT-medewerkers en ik maak me vooral hard voor vrouwen in de IT, zorgen dat jonge meiden met een HBO- of WO-opleiding kiezen voor een baan in de IT. En daarmee wil ik dus echt iets in de traditionele markt veranderen. Dat is spannend, zeker als enige aandeelhouder. Ik heb daarom gekozen voor een coach, een klankbord, zodat ik echt dingen anders durf te doen.”

 ‘Ondernemerschap kun je leren’
Justin Jansen (hoogleraar ondernemerschap, Erasmus Universiteit)
“Wat mij betreft zouden we eigenlijk al op de basisschool moeten beginnen met het aanleren van ondernemerschapsvaardigheden en het ontwikkelen van een ondernemende mind-set.”

. ‘Ieder poppetje is anders’
Ronald Koeman (bondscoach van Oranje)
“Net als ondernemerschap gaat ook het coachen van een voetbalteam heel geleidelijk. Je moet leidinggeven om het beste team te kunnen neerzetten. Het allerbelangrijkst daarbij is duidelijke communicatie. Altijd duidelijk en eerlijk zijn, ongeacht de boodschap. Ieder poppetje is anders, communiceer met ze en toon echte interesse. Het begint allemaal met het erkennen van karakters en zorgen dat zij op de juiste plek terechtkomen.”

‘Elke dag kijken wat je kunt verbeteren’
Colette Cloosterman-van Eerd (Jumbo Supermarkten)
“Bij Jumbo hebben we maar zo’n tien klanten geïnterviewd over wat zij willen van een supermarkt. De boodschap van de klant was duidelijk: goedkope producten die gemakkelijk te vinden zijn en korte rijen bij de kassa. Zo simpel is het! We zijn tot de zeven klantbeloften gekomen. Door die continu toe te passen trekken we steeds meer klanten. Daarnaast moet je ook elke dag nadenken over wat je kunt verbeteren. Daarom zit ik ook zelf nog wel eens achter de kassa. Dan spreek je de klanten en zie je wat er beter kan.”

‘Je moet plezier hebben in je werk’
Atilay Uslu (Corendon)
“Ik doe alles voor de lol en ik geniet van nieuwe kansen. We zijn nu bezig een hotel te realiseren op Curaçao. Mijn handen jeuken om er een succes van te maken. Het belangrijkste is dat je focus houdt op wat je wil bereiken.”

‘Alles proberen, al lijkt het nog zo groot’
Nikkie Plessen (NP Fashion)
“Ik wilde altijd al een eigen kledinglijn, dat was een levenslange droom. Na mijn acteerwerk op televisie begon ik ermee. Het hielp dat mensen mij al kenden van tv, maar als je eenmaal een bedrijf begint moet je toch echt doorpakken. Ik ben altijd groots gaan denken. Door het ook daadwerkelijk te proberen kom je heel ver. De samenwerking van mijn bedrijf met het Britse supermodel Kate Moss is daar een geweldig voorbeeld van. Je moet echt alles proberen, al lijkt het nog zo groot.”

‘Ondernemerschap leren we van elkaar’
Pieter Zwart (CoolBlue)
“Ondernemerschap is belangrijk voor Nederland. Het is de overheid die de regels maakt, het is de klant die kiest, maar wij, ondernemers, zijn het die het uiteindelijk moeten doen. Ondernemerschap is niet persé gemakkelijk. Maar we kunnen juist van elkaar leren.”

Deel op social media:

Share on facebook
Share on linkedin