Dirk de Bruijn: al 100.000 mensen op een Swapfiets

Van de studeerkamer naar het runnen van een bedrijf met een omzet van acht miljoen. Dirk de Bruijn introduceerde samen met twee compagnons Swapfiets: het eerste fietsabonnement waarbij je bent verzekerd van een goed werkende fiets. De Bruijn: ‘We zien letterlijk het straatbeeld langzaam blauw kleuren met onze fietsen’.

De Bruijn studeerde nog toen hij met zijn TU-vrienden Martijn en Richard fantaseerde over het aan- en verkopen van racefietsen. Als fietsfanaten doken ze vervolgens dieper in de fietsmarkt en kwamen ze tot de conclusie dat het anders moest: ‘Niet betalen voor een fiets, maar betalen om te kunnen fíetsen’.

Het eerste fietsabonnement
De Bruijn heeft met Swapfiets een duidelijke missie: klanten helpen zélf te bepalen waar zij hun tijd aan besteden. Dankzij de service van het bedrijf hebben mensen namelijk nooit meer bandenplak-stress of paniek omdat ze niet over hun fiets kunnen beschikken. Swapfiets komt gewoon een nieuwe fiets brengen en neemt de kapotte mee voor reparatie. De Bruijn: ‘Een gewone oma-fiets rijd je al voor 15 euro per maand. Een Deluxe fiets kun je all-in al rijden voor 19 euro per maand’.

Het abonnement slaat aan. Inmiddels is het bedrijf actief in Denemarken, Duitsland, België en Nederland en kan het rekenen op een klantenbestand van ruim 100.000 klanten. Dirk de Bruijn en zijn compagnons, allen eind twintig, geven daarbij nu leiding aan zo’n 1200 medewerkers, samen goed voor 400 FTE.

Focus en overtuiging
De jonge ondernemer erkent dat het gebrek aan focus soms een valkuil kan zijn voor hemzelf en andere ondernemers. ‘In plaats van (te)veel verschillende dingen te willen doen, is het juist belangrijk te focussen op iets dat overzichtelijk is en daarin groots te blijven denken.’ Volgens de Bruijn speelt overtuiging voor je product of dienst daar een belangrijke rol in. ‘Als je overtuigd bent van wat je doet, dan weet je ook goed hoe je daar een succes van moet maken. Echter, moet je wel ontvankelijk blijven van feiten die jouw plan eventueel doen veranderen.’

De voormalige TU-student geniet zichtbaar van het succes van Swapfiets. ‘In elke presentatie zette wij een aantal jaar geleden nog een blauwe fietsband op de achtergrond, hét kenmerk van Swapfietsen. Nu zien we ze gewoon dagelijks in de stad voorbijfietsen.’

BusinessBoost Live
Op 20 maart deelt Dirk de Bruijn zijn belangrijkste ondernemerslessen tijdens BusinessBoost Live. De ondernemer zit die avond ‘aan tafel’ bij presentatrice Eva Jinek, samen met onder andere Corinne Vigreux-Goddijn (Tomtom), Michiel Muller (Picnic) en Steven Schuurman (Elastic).

ING is trotse hoofdsponsor van het evenement, Nlgroeit en BNR trotse partners.

Deel op social media:

Share on facebook
Share on linkedin