Het geheim voor groei: gewoon doen en elke dag een beetje beter worden

Hoe zorg je als ondernemer voor structurele groei van je bedrijf? Volgens Coolblue-CEO Pieter Zwart is er geen recept voor expansie, maar maken eenvoudige ingrediënten het verschil. Coolblue werd met gewoon doen een grote vriendelijke internetreus. Hoe? Zwart vertelt het tijdens BusinessBoost Live op 29 november in Rotterdam Ahoy. Als aperitief alvast een stuk van zijn stapjesplan voor succes.

Een zestienjarige puber was Zwart toen hij aanklopte bij de Kamer van Koophandel. Ze stuurden hem weg. Te jong om een bedrijf te beginnen, oordeelde de KvK. Nu, nog voor zijn veertigste, voert de Rotterdammer een 3.000-koppige koelblauwe brigade aan die jaarlijks meer dan een miljard omzet. Het studentenkamerideetje van Pieter en zijn vrienden Bart en Paul – mp3-spelers online verkopen – is daarmee aardig uit de hand gelopen. Welke wijsheden moeten ondernemers onthouden om ook speciaal te worden?

  1. Kleine stappen zijn beter dan grote klappen

Volgens Zwart is “stapjes maken wezenlijk om ergens te komen”. Hoe zo’n stapjesplan eruitziet, vertelde hij aan online platform nlgroeit: “Eerst formuleer ik een doel. Dan maak ik een plan om daar te komen. En vervolgens hak ik dat plan in zo klein mogelijke stukjes. Het handige van kleine stapjes is a) dat je precies weet wat je vandaag moet doen en b) dat je nooit iets heel erg verkeerd kunt doen. Het ergste dat kan gebeuren is dat je een klein stapje verkeerd zet. Dit werkt ook als je opschaalt naar grote groepen mensen. Bij Coolblue geloven we niet in grote klappen, maar in elke dag een beetje beter worden. Uiteindelijk maken een heleboel kleine dingen bij elkaar opgeteld het verschil.”

  1. Samen is beter dan alleen

Zwart is ervan overtuigd dat je alleen beter wordt als je veel dingen samendoet. “Het leven is een teamsport”, zei hij tegen nlgroeit, “en er is altijd iemand die iets beter kan dan jij. Het is zaak om diegene te vinden en naast je te zetten. Dan wordt het altijd beter. Autorijden leer je niet door tegen een boom te rijden, maar door naast iemand te gaan zitten die kan autorijden. Ik doe nooit iets alleen.”

  1. Sta als een muur voor je bedrijfscultuur

Zwart adviseert ieder bedrijf vast te leggen waar het voor staat. Oftewel: discussieer, maak keuzes, schrijf een manifest, spijker het op de muur en handel er 24/7 naar, aldus de ondernemer in een interview op YouTube. “Dat we hebben opgeschreven wie we zijn, hoe we met elkaar omgaan en hoe we tegen de wereld aankijken is een van de beste dingen die we ooit hebben gedaan. Waarden vormen een krachtige set woorden die de cultuur definieert en waarmee je 1001 microbeslissingen in de toekomst neemt. Dat maakt het makkelijker, omdat met het schalen van je bedrijf het uitdragen van de cultuur bij steeds meer mensen komt te liggen. Als je dat niet goed bewaakt, loopt je cultuur weg door de voordeur.” Onderscheidende cultuurwaarden bepalen volgens hem het succes. Bij Coolblue is ‘vrienden’ er een. “We begonnen als vrienden en werden zakenpartners, maar we zijn bovenal vrienden. Vriendschap tekent ons en daarin nemen we iedereen mee. Dus als jij hier solliciteert en zegt: ‘ik wil werk en privé graag gescheiden houden’, is de kans niet heel groot dat we je een baan aanbieden.”

  1. Verander elke dag

Volgens Zwart is flexibiliteit “misschien wel de belangrijkste cultuurwaarde als je een snel groeiend bedrijf wilt zijn. Het is een term die je makkelijk opschrijft en een eigenschap waarvan veel mensen vinden dat ze ‘m hebben. Maar in de praktijk zijn mensen gewoontedieren, die vaak helemaal niet flexibel zijn. Flexibiliteit is juist de wil om elke dag te veranderen. Als je een bedrijf hebt dat iedere achttien maanden in omzet verdubbelt, moet je elke anderhalf, twee jaar alles fundamenteel anders doen. Heb je dan een groep mensen om je heen die het ambieert om alles steeds beter en anders te doen of een groep mensen die daar onrustig van wordt? Dat is bepalend.”

  1. Onderscheid máák je

Coolblue wil een voorbeeldbedrijf zijn voor klantgericht ondernemen. In een tijd waarin klantvriendelijkheid niet vanzelfsprekend is, maakte de onderneming van iets gewoons iets bijzonders. De bedrijfscultuur – vrienden die vriendelijk omgaan met klanten en elkaar – vormt hiervoor de basis. Zwart: “We zijn geobsedeerd bezig met klanttevredenheid. Coolblue is eigenlijk een klantreisbureau. Elke dag moeten we bijzondere dingen doen om iets gewoons als een lach mogelijk te maken. Binnen de klantreis willen we altijd verwachtingen overtreffen. Als dat lukt, wordt de klant uiteindelijk je beste marketinginstrument.”

Bronnen: YouTubeRTL Late Nightnlgroeit

Pieter Zwart staat dit jaar voor de tweede keer op het podium tijdens BusinessBoost Live, op 20 maart in Rotterdam Ahoy. Samen met unieke ondernemers (als Armin van Buuren, Esther Perel en Johnny de Mol), eerlijke gesprekken en nieuwe inzichten.

Deel op social media:

Share on facebook
Share on linkedin