Michiel Muller: ‘Je moet het ondernemerschap nooit kwijtraken’

Na Tango en Route Mobiel dendert rasondernemer Michiel Muller door met zijn nieuwste bedrijf Picnic. Deze online supermarkt is inmiddels actief in zeventig steden in Nederland en zeven in Duitsland. Muller: ’Picnic wordt de beste melkboer op aarde!’.

Boodschappen doen wanneer het jou uitkomt en deze nog gratis bezorgd krijgen ook: het is de belofte van Picnic, de supermarkt zonder fysieke winkels. Drie jaar geleden startte Muller het bedrijf met drie compagnons. Inmiddels telt Picnic ruim drieduizend medewerkers, draaien ze in Nederland een omzet van tweehonderd miljoen euro en zijn ze zelfs al actief over de grens. Muller: ‘In Duitsland weten ze niet wat hen overkomt als onze aardige runners op de minuut af op het afgesproken tijdstip de boodschappen gratis aan huis afleveren.’

Slimmer boodschappen doen
Picnic claimt goedkoper te zijn doordat er een hoop stappen worden overgeslagen die een normale supermarkt wel doorloopt. Omdat Picnic in het distributiecentrum de boodschappen inpakt en direct naar je huis brengt, worden er bijvoorbeeld geen kosten gemaakt op het gebied van dure winkelpanden, hoge huren en winkeloperaties. De online supermarkt belooft daarbij ook nog eens zeventig procent voedselverspilling te voorkomen en rijdt uitsluitend met 100% zelfgebouwde elektrische autootjes.

Picnic ziet uiteraard ook hoe traditionele spelers inspelen op de groeiende behoefte aan online boodschappen doen. Toch maakt Muller zich over concurrentie geen zorgen: ‘De markt voor boodschappen is veruit de grootste consumentenmarkt, dus er is genoeg plaats voor meerdere spelers. Bovendien blijft de online penetratie vooralsnog mijlenver achter bij bijvoorbeeld mode of elektronica.

Muller concentreert zich daarom liever op zijn eigen bedrijf. Hij verwacht daarbij snel en vooral ook makkelijker te kunnen groeien: ‘Het neerzetten van ons eerste fulfilment center duurde vijf maanden, de laatste slechts vijf weken’. Het op hoog tempo uitbouwen van de juiste infrastructuur en het uitbreiden van het team van runners en shoppers ziet hij daarbij als grootste uitdagingen.

Marktverstoorder
Dat Muller bekend is met het opschudden van traditionele markten, zagen we al bij zijn eerdere ondernemingen Route Mobiel (nieuwe vorm van pechhulp) en Tango (onbemande tankstations). Zijn ondernemersdevies: ‘Nieuwe initiatieven blijven opstarten, ook al is de uitkomst onzeker, en nieuwsgierig blijven naar alles wat er om je heen gebeurt. Blijf je daarbij omringen met mensen van alle achtergronden en leeftijden.’

Dat laatste helpt Muller naar eigen zeggen om ondernemend te blijven: ’De gemiddelde leeftijd bij Picnic is 27. ‘Het is geweldig om elke dag met zo’n jonge groep mensen te werken die zo’n andere kijk hebben op hoe we onze klanten het beste blij kunnen maken’.

Muller bij BusinessBoost Live
Op 20 maart deelt Michiel Muller zijn belangrijkste ondernemerslessen tijdens BusinessBoost Live. De ondernemer zit die avond ‘aan tafel’ bij presentatrice Eva Jinek, samen met onder andere Corinne Vigreux-Goddijn (Tomtom), Dirk de Bruijn (Swapfiets) en Steven Schuurman (Elastic).

ING is trotse hoofdsponsor van het evenement, Nlgroeit en BNR trotse partners.

Deel op social media:

Share on facebook
Share on linkedin