Patrick van der Pijl over veranderende businessmodellen

Picnic, TomTom, Elastic en Swapfiets. Het zijn bedrijven die het nét even anders doen dan anderen binnen hun branche. Op 20 maart gaat Eva Jinek in gesprek met de vier ondernemers achter deze bedrijven: over hun geheimen tot succes, hun dromen én het inspelen op grote veranderingen. Patrick van der Pijl, CEO van Businessmodels Inc., blikt in opdracht van BusinessBoost alvast vooruit op het tafelgesprek.

Van der Pijl over de vier tafelgasten van Jinek: ‘Deze ondernemers en bedrijven zijn succesvol met het ontwrichten van een markt. Zij spelen in op de toenemende mogelijkheden van technologie en het veranderende gedrag van de consument’. Volgens Van der Pijl passen de businessmodellen van deze bedrijven in de nieuwe tijd: ‘Het totale landschap van businessmodellen verandert’.

Technologische ontwikkelingen zijn van alle tijden zou je kunnen zeggen. Waarom zie je juist nú dat businessmodellen in toenemende mate veranderen?
‘Er zijn niet alleen steeds meer technologische ontwikkelingen, ze gaan ook nog eens steeds sneller. Daarbij biedt technologie kansen. Bedrijven maken daarom nu al gebruik van artificial intelligence, internet of things, robotica en apps om hun producten of diensten sneller aan de man te brengen. Met succes: met één druk op de knop worden onze boodschappen gebracht door Picnic, luisteren we muziek via Spotify, boeken we een vakantieverblijf via Airbnb of Booking óf worden we van A naar B gebracht door Uber.’

Ook het gedrag van de consument is van invloed op de veranderende businessmodellen stel jij. Wat is er significant anders voor consumenten dan pak ‘m beet twintig jaar geleden?
‘In het verleden waren businessmodellen lineair georiënteerd. Daarmee doel ik op bedrijven die een product of dienst ontwikkelden, rechtstreeks of via een reseller verkochten en daarmee zelf bepaalde waar en wanneer dit werd verkocht. Immers waren winkels alleen open tussen 9 en 5 en was de concurrentie – zonder het internet – schaars.’

Het internet heeft een 24-uurseconomie op stoom gebracht, waarbij consumenten in toenemende mate ook producenten worden. Hoe spelen nieuwe bedrijven hierop in?
‘In plaats van zélf te produceren, zien we steeds meer bedrijven die geld verdienen door vraag- en aanbod bij elkaar te brengen. Mensen die een taxi willen besturen én mensen die on-demand vervoer nodig hebben, vinden elkaar via Uber. Mensen die een kamer of woning willen huren óf verhuren, krijgen contact via Airbnb. Producten worden onderling via Marktplaats verhandeld. Technologie maakt de verbinding gemakkelijker mogelijk via mobiel, tablets, apps, websites en API’s (Application Programming Interface)’. Zo gaan in elke industrie nieuwe platformen ontstaan. Zelfs in de zorg is er al zo’n platform: Dytter, de Uber voor de zorg.’

Je zou kunnen stellen dat de waarde van een businessmodel verschuift: waar voorheen geld werd verdiend met een product kan dat dus nu met een (software) platform.
‘Dat klopt. Niet alleen waardes verschuiven, ook gaan steeds meer bedrijven zich op een andere manier organiseren. De veranderende businessmodellen die daaruit voortvloeien noemen wij ‘business model shifts’: van pijplijn naar platform, van singulair naar circulair, van lineair naar exponentieel en van shareholder naar stakeholder. Vier trends die je als ondernemer de komende jaren in de gaten moet blijven houden om relevant te blijven.’

Patrick van der Pijl is CEO van Business Models Inc., een internationaal adviesbureau voor strategie en businessmodel innovatie. In aanloop naar BusinessBoost Live gaat van der Pijl dieper in op de vier businessmodel shifts en hoe bedrijven als Picnic, Elastic, Tomtom en Swapfiets hier succesvol mee zijn.

ING is trotse hoofdsponsor van het evenement, Nlgroeit en BNR trotse partners.

Deel op social media:

Share on facebook
Share on linkedin