Van startup naar 100 nieuwe winkels per jaar

Twintig jaar geleden besloot Raymond Cloosterman zijn droom na te jagen. Hij stopte met zijn baan als vice-president New Business bij Unilever en begon een startup in lifestyleproducten.  Het merk Rituals was geboren en nu, zo’n twee decennia later, is het ’t snelst groeiende lifestylemerk van Europa. Raymond Cloosterman is 4 maart te gast tijdens Businessboost Live in Rotterdam Ahoy.

Magische formule

Cloosterman lacht: “Wat is de magische formule? Ja, dat is niet zomaar even te zeggen. We hebben een heel eigen benadering gekozen in beauty en lifestyle, die mensen raakt. Dat zit ‘m natuurlijk als eerste in de luxe producten, maar ook in de mooie verpakkingen, kwalitatieve parfums en elegante winkels met fijne service. Dat maakt mensen enthousiast en dan raken ze een klein beetje verslaafd.”

Volgens Cloosterman kende zijn bedrijf een trage start: “Vanaf het jaar 2000 hebben we stap voor stap, klant voor klant moeten winnen. In de eerste tien jaar ging dat heel langzaam. We waren onze tijd wellicht iets te ver vooruit. Het woord mindfulness bestond nog niet. We hadden pas na zes jaar dat we dachten: hé, dit valt niet tegen! We krijgen tractie, we zijn één of ander onzichtbaar poortje door.”

Terugkijkend had Cloosterman eigenlijk tien jaar later willen beginnen met Rituals. Dan was de groei volgens hem veel sneller gegaan. “We begonnen met één winkel en een aantal verkooppunten. Pas in jaar 4 hebben we onze tweede winkel geopend. Toen zijn we ook begonnen met franchising omdat we zelf geen geld hadden. Daardoor hebben we een stukje versnelling weten te creëren in de uitrol van het merk. Nu openen we zo’n 100 winkels per jaar. Bizar natuurlijk! In de landen waar we lang actief zijn, zoals in Nederland, hebben we inmiddels een grote schare trouwe fans. Van je klanten fans maken is het magische eindresultaat van je harde werk.”

Risico’s

“Met gezond verstand risico’s nemen, dát is ondernemerschap”, vindt Cloosterman. “Het meest bang ben je voor mislukking. Je geeft een prachtig corporate leventje op, maar als je dan na drie jaar nog steeds maar met zeven man zit, dan ga je wel eens twijfelen. Op dat soort momenten ging ik zelf weer in de winkel staan, verkopen. Dan zag ik de twinkeling in de ogen van klanten en wist ik weer waar ik het voor deed. Ook nu kom ik nog zoveel mogelijk in de winkels, want dan voel je hoe het gaat in het bedrijf. Daar haal ik ook mijn ideeën vandaan. Het is de essentie van iets neerzetten, je moet zelf totaal gepassioneerd zijn over je product.”

Cloosterman heeft in de transitie van startup naar scaleup veel grote risico’s moeten nemen. Ook nu is dat nog aan de orde van de dag: “We zijn recent uitgebreid naar Amerika en Azië en het gaat daar nog niet zo goed. Er moet veel geld bij. Dat is een groot risico en we weten pas volgend jaar of dat verstandig was. Verder gaan we dit jaar ook een aantal andere nieuwe landen openen.” Zijn ogen twinkelen: “Kicken natuurlijk!”

Droom

“We hebben nu 800 winkels, eind dit jaar 900. Maar eigenlijk boeit dat minder dan ooit. Het gaat erom dat je iets aan het maken bent waar je in gelooft, wat de mensen raakt. Mijn droom is om dat verder te brengen. Mijn stip op de horizon?  Ik hoop dat we er over 20 jaar nog zijn, maar dan over de hele wereld!”

 

Deel op social media:

Share on facebook
Share on linkedin