Wat ondernemers kunnen leren van het voetbal

Eén van de grote overeenkomsten tussen het voetbal en ondernemerschap is het creëren van een goede sfeer zodat je het maximale uit je team kan halen. Dat is de overtuiging van Ronald Koeman, bondscoach van het Nederlands elftal. Koeman staat op het podium tijdens BusinessBoost Live in Rotterdam Ahoy op 4 maart.

Het is druk in het trainingscentrum van de KNVB-campus in Zeist. Er worden rondleidingen gegeven en er is een groot congres bezig over de voor- en nadelen van voetballen op écht gras in plaats van kunstgras. Ronald Koeman leunt ontspannen achterover. Hij voelt zich duidelijk thuis op deze plek. “Het verplaatsen van de trainingen van Noordwijk naar Zeist is één van de beste beslissingen die ik heb genomen.” Koeman doelt op zijn besluit begin 2018. Na dertig jaar nam Oranje afscheid van Grand Hotel Huis ter Duin als vaste slaapplek van het team, en van de velden van Quick Boys in Katwijk, waar de trainingen plaatsvonden. Alles is nu bij elkaar gebracht op de KNVB-campus in Zeist.

 

Teamgevoel

Koeman: “Ik wil de spelers écht bij elkaar hebben. Het hotel hier op de campus heeft een gezamenlijke huiskamer, de spelers komen elkaar overal tegen, er worden spelletjes gespeeld, et cetera. Het is voor de staf ook makkelijker. Je ziet mekaar echt en iedereen is gemakkelijk oproepbaar. Dat is erg goed voor het teamgevoel. Ook is het heerlijk voor de jongens om gewoon op een fietsje door de bossen naar de training te gaan, in plaats van de bus te moeten pakken.”

Volgens Koeman is het smeden van een goed team de basis voor succes. Daarmee trekt hij direct de parallel naar ondernemerschap. “Je moet alle kwaliteiten van je mensen benutten. Mensen moeten zich comfortabel en prettig voelen, en mensen moeten duidelijkheid hebben. Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die belangrijk zijn voor het functioneren van een team, maar de basis begint voor iedereen bij plezier in je werk.”

 

Doelen stellen

Ook doelen stellen is een belangrijk aspect van zowel voetbal als ondernemerschap. Koeman is tot nu toe het meest trots op de kwalificatie van Oranje voor het EK 2020. “Dat was mijn eerste doel. We hebben toch de laatste twee grote eindtoernooien (EK 2016 en WK 2018, red.) gemist dus het allermooiste is toch wel hoe men nu weer kijkt naar het Nederlands Elftal. Het beeld is veel positiever. We hebben een goeie lichting spelers en uiteindelijk gaat het er toch om dat plezier in het voetbal gepaard gaat met resultaat.”

Koeman denkt even na over de vraag wat hij anders doet dan zijn voorgangers (Hiddink, Blind en Advocaat): “Ik heb nog nadrukkelijker aan spelers meegegeven dat het een eer is om geselecteerd te worden voor Oranje. Duidelijkheid en een vaste selectie zijn belangrijk en alles staat of valt natuurlijk met de kwaliteit van de spelers. Ze zijn nu een aantal jaren ouder en hebben meer ervaring opgedaan bij clubs. De hele uitstraling van het team is nu gewoon beter. Dat was één van de doelen die ik mijzelf had gesteld toen ik werd gevraagd als bondscoach.”

 

Winnen

Koemans ogen vertonen pretlichtjes: “Het volgende doel is natuurlijk winnen. Die ambitie moet ieder land hebben. We zijn op een gezonde manier arrogant, omdat we denken dat we best heel goed zijn, maar dan moeten we het ook laten zien.” Koeman gaat duidelijk voor de winst, daarin is hij niet anders dan de gemiddelde ondernemer. Maar kan hij ook genoegen nemen met minder? “Dat ligt eraan hoe je verliest. Verlies je doordat de tegenstander echt beter is? Dan is het makkelijker te accepteren dan wanneer het gebeurt door eigen fouten. We willen het maximale eruit halen en van tevoren weet je niet wat het maximale is. Voor mij als bondscoach is het vooral belangrijk dat ik vasthoud aan de lijn waar ik vertrouwen in heb. Als het dan fout moet gaan, dan gaat het in elk geval zoals ik dat wil.”

Ronald Koeman vertelt tijdens BusinessBoost Live op 4 maart 2020 nog veel meer over wat ondernemers kunnen leren van het voetbal. Daarnaast deelt een aantal van Nederlands meest succesvolle ondernemers hun verhaal; zoals Raymond Cloosterman (Rituals), Atilay Uslu (Corendon) en Nikkie Plessen (NP Fashion) Koop hier kaarten en zorg dat je erbij bent op 4 maart in Rotterdam Ahoy. ING is trotse hoofdsponsor van BusinessBoost Live.

 

Deel op social media:

Share on facebook
Share on linkedin