“We lanceren binnenkort onze eigen hbo-opleiding”.

In 2000 richtte Hugo de Koning samen met zijn studiegenoten Bram Bosveld en Rogier Thewessen StudentenWerk.nl op. Nu, achttien jaar later, hebben ze bijna 1000 man in dienst en heet hun bedrijf YoungCapital. “Ik verkocht vroeger al zelfgebakken cakejes aan buren.”

1. Waarom ben je gaan ondernemen?

“Dat zat er al vroeg in. Als kind van vijf jaar verkocht ik al zelfgebakken cakejes aan buren en was ik samen met vriendjes golfballen aan het zoeken om die vervolgens weer te verkopen. Op het strand verzamelde ik samen met mijn huidige compagnon Bram Bosveld bierflesjes die we vervolgens weer inruilden voor statiegeld en we wasten elke week auto’s in de straat van vaste klanten. Van de opbrengsten kochten we snoep en Lego.”

2. Waarom is YoungCapital volgens jou zo succesvol?

“Omdat we vanaf dag één hardwerkende jonge medewerkers met een growth mindset hebben aangenomen. Wij willen snel nieuwe diensten kunnen lanceren en hebben dus mensen nodig die snel kunnen schakelen en vooral ook risico durven nemen. Azijnzeikers komen er bij ons niet in. Daarnaast zijn wij erg ambitieus en niet gedreven door pure winst of andere aandeelhoudersbelangen. We nemen ook altijd langetermijnbeslissingen die het beste zijn voor een gezond en ‘blij’ bedrijf.”

3. Wat beschouw je als je grootste persoonlijke succes?

“Wij bestaan bijna achttien jaar, maar grote successen of blunders hebben we niet. Een bedrijf bouwen is topsport. Het duurt jaren en je wordt er steeds beter in. Je moet geduld hebben en over de juiste mentaliteit beschikken. Niks gaat snel, je hebt geen grote megablunders en ook geen grote megasuccessen. Het gaat in kleine stapjes. Je moet het gewoon doen en blijven doen en telkens proberen te leren van kleine foutjes en kleine succesjes.”

4. Wat is je grootste uitdaging tot nu toe geweest?

“De grootste uitdaging is om onze founders mentaliteit vast te houden. Wij zitten in een heel ouderwetse markt en willen niet op concurrenten als Randstad, Manpower en Adecco gaan lijken. Die bestaan al zo lang, zijn in veel opzichten dinosauriërs geworden. Kijk maar naar hun organisatiestructuren, hoe ze met klanten en jongeren omgaan. Wij zijn het bedrijf van de nieuwe generatie. Wij weten hoe je marketing gericht op jongeren moet aanpakken. Daarnaast zijn wij natuurlijk eenprivately owned company. Dat scheelt ook. Onze concurrenten werken allemaal voor aandeelhouders.”

5. Wat zijn jullie nieuwste plannen?

“Wij gaan vol de opleidingsmarkt in. Van veel van onze klanten horen we dat de huidige opleidingen totaal niet aansluiten bij het bedrijfsleven. Omdat wij ze helpen in hun zoektocht naar nieuw talent weten wij veel beter wat die bedrijven nodig hebben. Daarom lanceren we binnenkort een volwaardige hbo-opleiding waarbij de studenten werken én vaardigheden leren die voldoen aan de behoefte van bedrijven nu en in de toekomst. De hbo-accreditatie hebben we al binnen, volgend jaar starten de eerste studenten.”

Hugo de Koning stond op het podium tijdens BusinessBoost Live op 29 november 2017 in Rotterdam Ahoy. Op 20 maart is de derde editie van BusinessBoost Live in Rotterdam Ahoy, met unieke ondernemers (als Armin van Buuren, Esther Perel en Johnny de Mol), eerlijke gesprekken en nieuwe inzichten. 

Dit artikel verscheen eerder op telegraaf.nl met dank aan Matthijs Rijlaarsdam.

Deel op social media:

Share on facebook
Share on linkedin