Zo bouwt Jumbo aan een ijzersterk merk

De 7 Zekerheden zijn de basis van de formule voor supermarktketen Jumbo met zo’n 9 miljoen klanten. Aan Colette Cloosterman- van Eerd als Chief Customer Officer de taak om het merk te bewaken. Ze staat op het podium tijdens BusinessBoost Live in Rotterdam Ahoy op 4 maart.

Weinig bedrijven in Nederland zijn de afgelopen twintig jaar zo hard gegroeid als Jumbo. Begin deze eeuw telde de formule nog zo’n vijftig winkels en speelde het op landelijk supermarktniveau een bescheiden rol. Hoe anders is dat vandaag de dag. Met ruim 670 filialen, zo’n 90.000 medewerkers en een omzet van 8,4 miljard euro is Jumbo een ongelooflijk groeiverhaal gebleken.

 

Nieuwe winkels openen

“Nieuwe winkels openen wij steevast op woensdag en als directie zijn we daar altijd bij. De afgelopen tien jaar hoefde ik op die dag meestal niet na te denken wat ik zou gaan doen”, aldus Colette Cloosterman-van Eerd. Ze runt het familiebedrijf samen met haar broer en zus, Frits en Monique. Toch is de honger van de familie nog niet gestild. Zo maken de Belgen nu ook kennis met de supermarktfamilie uit Veghel en werd eind vorig jaar het partnership met HEMA aangekondigd. Jumbo gaat onder meer 17 HEMA-filialen op stadslocaties ombouwen tot supermarkt.

 

Op zoek naar je onderscheidend vermogen

“Jezelf steeds weer de vraag stellen hoe het beter, goedkoper en anders kan. En dat altijd doen vanuit het perspectief van de klant. Dat is wat ons elke dag drijft. We geloven dat boodschappen doen wel leuk kan zijn. En door net dat beetje extra service te bieden, onderscheiden we ons van de concurrent”, aldus Colette. “Aan ondernemers die ik via nlgroeit coach stel ik altijd de vraag: waarom zou ik mijn auto voor jouw bedrijf parkeren en niet voor die van de concurrent? Elke ondernemer zou zich die vraag regelmatig moeten stellen.”

 

De 7 Zekerheden

Jumbo’s eigen antwoord op die vraag ligt niet verscholen in vuistdikke handleidingen over cultuur, regels en ambities. De supermarktformule hanteert daarvoor de zogeheten 7 Zekerheden, beloftes die het aan de klant doet. Die gaan onder meer over een ruim aanbod, optimale service, standaard lage prijzen, verse producten en vlot winkelen. “Zo krijgt de vierde wachtende in de rij zijn of haar boodschappen gratis. En ja, dat komt wel eens voor”, zegt Colette.

“Daarentegen hebben we mensen die lang moesten wachten in een cafetaria wel eens horen zeggen: het is hier duidelijk geen Jumbo. Zo creëer je dus sterke merkwaarden, door beloftes te doen en daar elke dag naar te handelen. De 7 Zekerheden zijn ook belangrijk voor intern gebruik. Het biedt houvast aan onze medewerkers, ze weten daardoor wie we als merk willen zijn.”

 

Zelf plaatsnemen achter de kassa

Groot zijn door klein te blijven. Het is een zin die Colette graag gebruikt als het over de groei van Jumbo gaat. Niet alleen zijn de familieleden bij elke nieuw filiaal dat geopend wordt, ook zitten ze minimaal één dag in het jaar achter de kassa. “Het is ongelooflijk hoeveel wijzer je tijdens zo’n dag wordt. Door met klanten te praten en zelf te zien hoe ze boodschappen doen, voel je pas echt wat er op de winkelvloer speelt. Zo ontstaan de beste ideeën.”

 

Fouten maken hoort erbij

Dat betekent overigens niet dat ze er bij de Jumbo-directie nooit naast zitten. Zo was ooit bedacht om producten in de stadwinkels op een Bijenkorfachtige manier te presenteren. Lekker shoppen in plaats van boodschappen doen. “Maar dat werkte helemaal niet. Snel aanpassen en weer door, is dan ons motto. Fouten horen erbij, daar moet je als ondernemer niet moeilijk over doen. In elk huishouden gaat nu eenmaal wel eens wat mis”, aldus Colette.

“Zo zijn we ooit in onze Jumbo Foodmarkt gestart met het per stuk verkopen van versbereide sushi. Inmiddels snap ik waarom dat nog niet bestond. Het duurt voor de gemiddelde klant simpelweg veel te lang. Nu verkopen we het in combinatiebakjes”.

 

Ondernemers inspireren

Haar ervaringen met Jumbo deelt Colette graag met andere ondernemers. En daarom draagt ze ook graag bij aan BusinessBoost Live in Rotterdam Ahoy. “Voor mij voelt het als de dag van gisteren toen we nog met een handjevol winkels aan het ondernemen waren. Nu zijn het er meer dan 670. Ik hoop dat ik met mijn verhaal mensen kan inspireren om hun eigen dromen te verwezenlijken.”

 

Collete Cloosterman-van Eerd staat op het podium tijdens BusinessBoost Live 2020 in Rotterdam Ahoy. Op 4 maart is de derde editie van het evenement, met bijzondere ondernemers als Atilay Uslu en Raymond Cloosterman (inderdaad, de man van…), nieuwe inzichten en een één-op-één-gesprek tussen Humberto Tan en bondscoach Ronald Koeman. Bestel hier tickets. ING is hoofdsponsor van BusinessBoost Live.

 

 

Deel op social media:

Share on facebook
Share on linkedin