Ondernemer Eric Idema heeft één doel: ervoor zorgen dat iedereen een seksspeeltje in zijn of haar nachtkastje heeft liggen.
En hij is goed op weg. In 2019 werd EDC Europees marktleider op het gebied van erotische producten met de overname van het Duitse erotiekconcern Beate Uhse, onder meer bekend van Pabo.nl. En in 2021, heeft Eric Idema de oprichting van het overkoepelende consortium EQOM Group aangekondigd. Met dit consortium, heeft hij een aantal overnames gedaan, zoals het oer-Hollandse erotiekbedrijf Christine le Duc, het Noorse Kondomeriet en het Duitse Amorelie. Dit alles is onderdeel van zijn doelstelling om met EQOM in 2025 een omzet te bewerkstelligen van 500 miljoen euro en wereldwijd marktleider te worden in de erotische producten industrie.
Idema komt uit een ondernemend gezin. Zijn ouders hadden een fietsenzaak en een speelgoedwinkel. School interesseerde de jonge Idema weinig, werken en geld verdienen des te meer. Na verschillende bijbaantjes op het Groningse platteland en in de kassen volgde hij opleidingen aan de landbouwschool in Winsum en aansluitend aan de middelbare landbouwschool in Groningen. Werkend op de akkers, aardappels rooiend en mest uitrijdend leerde hij door te zetten en slim en efficiënt te werken. Als jonge twintiger werkte Idema een tijd in een bedrijf waar aardappelen werden verpakt en kwam daar in aanraking met de logistiek. Dat leek hem wel wat, maar na wat kortstondige baantjes als planner binnen de transportsector kwam hij erachter dat ook dit niet was wat hij wilde.
Eind jaren negentig kwam de grote omslag in zijn carrière. Idema ging aan de slag bij internetbedrijf Wish in Noord-Brabant. Hij kreeg een laptop van de zaak en kon meekijken met de internetjongens, hoe zij websites bouwden en programmeerden. Internet stond in de kinderschoenen en over de potentie van e-commerce waren nog grote twijfels. Na anderhalf jaar werd het bedrijf verkocht en verhuisde het hoofdkantoor naar Amsterdam. Idema vertrok en ging in Delfzijl bij zijn schoonvader werken. Onder diens vleugels deed hij onderzoek naar de mogelijkheden voor een eigen website en
in 2004 startte hij officieel voor zichzelf, vanuit zijn zolderkamer.
Bij Wish had Idema samengewerkt met enkele collega’s die er erotiekwebsites ‘bij deden’. Een interessante business met
een slim verdienmodel, vond hij. Maar hij dacht ook dat het beter kon. De kennis die hij had opgedaan over programmeren en retail combineerde hij met zijn commerciële voelsprieten. “De eerste twee jaar waren pionieren, overleven. Daar word je creatief van. Ik richtte verschillende erotiekwebsites op. Die bouwde ik helemaal zelf en ik deed mijn eigen marketing.” Idema huurde webcams en kocht videocontent in. Daar zette hij vervolgens een betaalmuur tussen. Twee jaar later nam de jonge ondernemer een programmeur in dienst en besloot hij het bedrijf verder uit te bouwen en ook iets ‘tastbaars’ te gaan verkopen: erotische producten. “Ik leende een blaadje van de concurrent, koos wat uit en zette een aantal toys online. Al snel volgde de eerste order. We kochten het product in bij de concurrent en keken op de verpakking voor alle informatie.
Zo bouwden we al pionierend het bedrijf verder uit.” Het was 2007 en online erotiekwinkel EDC was een feit. Het bedrijf groeide rap, binnen drie jaar was de omzet een miljoen euro. Gevolg was wel dat het huis vooral als opslagplek fungeerde. “Mijn vrouw wilde haar kledingkast en garage terug, dus ik kocht in 2010 een pand in Veendam om het magazijn onder te brengen. Inmiddels zijn we doorgegroeid naar het derde pand. Sinds 2016 in het huidige pand, dat meer dan 8.000 vierkante meter groot is.”
In de jaren die volgden optimaliseerde Idema de processen. “Een goed fundament is essentieel als je met je website uiteindelijk de wereld wilt gaan veroveren. De basis moet kloppen, alles moet gebruiksvriendelijk zijn. Daar hebben we veel tijd aandacht aan besteed.” De omzet steeg in de daaropvolgende jaren exponentieel en ook het aantal medewerkers groeide flink. In 2019 nam EDC Retail het Duitse erotiekconcern Beate Uhse over en werd daarmee in één klap marktleider in Europa. Onder aanvoering van Idema wil EQOM Group wereldspeler worden en de ruim 160 miljoen euro omzet van 2020 uitbouwen naar 500 miljoen euro in 2025.
De webshop die in Nederland steeds meer bekendheid krijgt is EasyToys. Door Idema vanaf de zolderkamer opgebouwd tot een van de meest bekende en spraakmakende erotische webshops. Met meer dan 100.000 bezoekers per dag en een aanbod van meer dan 14.000 erotische artikelen is EasyToys.nl de grootste webshop van de Benelux. EasyToys heeft veel successen geboekt in marketing, waaronder de veelbesproken sponsordeal met FC Emmen en recentelijk de lancering van
een seksspeeltjeslijn in samenwerking met oer-Hollandse warenhuisketen Hema. EasyToys is bezig met een Europese uitrol en is inmiddels in zeven verschillende landen te vinden. Met een team van specialisten adviseert en informeert de webshop klanten via hun blog EasyToys Magazine en EasyToys TV. De missie van EasyToys is om een plezierig seksleven voor iedereen te bevorderen.
Eric Idema is getrouwd en heeft een dochter van tien. In zijn vrije tijd staat hij in de boksring, golft hij en kijkt hij graag voetbal (FC Emmen en FC Groningen).
Over ons
Partners
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy Statement
Cookies
360 Events BV
Burgermeester Stramanweg 97C
1191 EA Ouderkerk a/d Amstel
info@businessboostlive.nl
BusinessBoost Live wordt mede mogelijk gemaakt door: