“Bestaat marketing nog wel?” – Denis Doeland

Wat is het digitale ecosysteem? Hoe krijg je dit als ondernemer goed op orde? Hoe vind je de juiste relaties en onderhoud en optimaliseer je deze het beste? Waar vindt uiteindelijk de verkoop plaats en waarom bestaat marketing niet meer, zoals we het hebben gekend, in deze tijd? Hoe maak je van data bedrijfswaarde? Antwoorden op deze vragen en nog veel meer deelt Denis Doeland tijdens de Boostcamps op de BusinessBoost Live Experience, 30 maart 2023 in Rotterdam Ahoy.

Denis biedt inzicht met data, die leidt tot optimalisatie van de bedrijfswaarde. Zijn adagium: Als bedrijf ben je een netwerk. Content is daarbij de drijvende kracht, omdat het je in staat stelt verbinding te maken met fans en klanten. Data is de toegevoegde, sturende factor en economische waarde voor het bedrijf.

“De waarde van een database wordt nog weleens onderschat, terwijl het inzichtelijk hebben van de lifetime database voor jouw product of dienst éssentieel is voor de toekomst van jouw onderneming. Het bepaalt immers en uiteindelijk de toekomstige waarde van jouw bedrijf.”

Wanneer je als ondernemer in staat bent om jouw netwerk te laten groeien, groeit automatisch jouw ’toekomstige kasstroom’. De nieuwe groep relaties in je netwerk, zijn weliswaar niet dírect kopende klanten, maar in de toekomst kopen zij wel, omdat jij hen dan precies dátgene aanbiedt waar zij naar op zoek zijn.

“Geen bingo spelen met je relaties door universele aanbiedingen, zeker niet aan trouwe relaties, maar gericht in contact zijn met je netwerk. Dit is echt ontzettend belangrijk voor de continuïteit van je bedrijf. Deze relaties verzilveren uiteindelijk jouw toekomstige kasstroom en zorgen daarmee voor een waardestijging van je onderneming. Daarom is het meer dan ooit belangrijk om als ondernemer je digitale ecosysteem op orde te hebben. En hiermee bedoel ik je website, apps, socials, e-mail database en metaverse. Alles draait om het aanleggen van nieuwe relaties, het onderhouden van deze relaties en uiteindelijk het optimaliseren ervan. Welke relatie stuur ik welke content? Waar zit mijn relatie? Wat doet mijn relatie in ons ecosysteem? De combinatie van de juiste data uit verschillende bronnen, de zogenaamde contextuele data, geeft andere kansen die uiteindelijk het verschil maken. en je voorsprong geven op de concurrentie.”

Naast deze data is het ook belangrijk om te begrijpen hoe je zorgt voor vernieuwing van je database. Immers, data kennen ook een levensduur en om ervoor te zorgen dat de bodem niet wegvalt moet je continue nieuwe toekomstige kopers inzichtelijk maken en ‘top of mind’ blijven bij deze prospects.

‘Social media is geen verkoopkanaal; het zorgt er wél voor dat je relevant blijft. Uiteindelijk is het eigenlijk gewoon een formule: (acquisitie + retentie) x levensduur x gemiddelde opbrengst) van klanten = de toekomstige waarde van je bedrijf. Elk bedrijf is een digitaal bedrijf en zo zouden ondernemers ook naar hun bedrijf moeten kijken. Dit is vaak lastig want waar moeten ze beginnen? Daar helpen we graag mee en tijdens BusinessBoost Live krijgen zij alvast een aantal zeer toepasbare en praktische tips mee.”

Meer weten over bedrijfswaarde in de 21ste eeuw? Kijk dan hier voor meer dan 50 artikelen die Denis schreef.

 

 

Delen

Aanbevolen nieuws

Inclusive30

Saskia Egas Reparaz, CEO van HEMA, geselecteerd voor de Inclusive30

“Bestaat marketing nog wel?” – Denis Doeland

Denis Doeland is een expert in digitale strategie, digitale transformatie en digitaal vermogen.

‘Je moet altijd op zoek naar de kleine dingen die je beter kan doen’ – Raymond Cloosterman

Vanaf dag 1 was duidelijk dat Raymond Cloosterman van Rituals een wereldmerk wilde maken.