“De snelste groeiers hebben een obsessie voor impact maken” – Dennis Mensink, auteur LiEF

Business of Sustainability?! Dinsdagavond 3 november stond BusinessBoost Live Online in het teken van duurzaam ondernemen. Want wat betekent dit voor uw business? Sofie van den Enk sprak hierover met verschillende ondernemers en experts en dat leverde interessante learnings op.

Het blijft wel business!
Dennis Mensink sprak voor zijn boek LiEF opmerkelijke, gedreven en bijzondere ondernemers die stuk voor stuk de wereld een beetje mooier maken. Aan de hand van deze interviews leerde hij het volgende:

  • Wees obsessief over impact maken
  • Realiseer je: het blijft wel business!
  • Maak een toegankelijk topproduct
  • Bouw aan een sterke en motiverende bedrijfscultuur
  • Communiceer veel, duidelijk en krachtig


Zoek de win-win
Marieke Blom vertelde deze keer meer over de lange termijn impact van technologie en beleidsontwikkelingen op de wereldwijde energietransitie. Haar tips: zoek de win-win, informeer je goed over het beleid en implementeer zo snel mogelijk. Het bedrijfsleven is cruciaal voor opschalen.

Vallen-leren-opstaan-door!
Roebyem Anders is van jongs af aan al bezig met de staat van de wereld. Bij de Wereldbank hield ze zich bezig met het opzetten van het eerste klimaatfonds ter wereld. Via dit fonds kwam ze in aanraking met een zonne-energie project in Mexico-Stad, waar haar liefde voor zonnepanelen is ontstaan.  Tegenwoordig staat ze aan het roer van Sungevity en werkt ze met bijna honderdvijftig solar warriors aan een ware rooftop revolution, oftewel het bedekken van álle geschikte daken met zonnepanelen. Haar key to success? Creëer ruimte om te falen. Het gaat om vallen, leren, opstaan en weer door! In combinatie met doen waar je goed in bent én zorgen voor overal hetzelfde DNA in je bedrijf, brengt dat je heel ver.

Veranderingen in de NOW-vergoeding
Arjen Paardekooper gaf deze keer advies over de vastlegging van duurzaamheidsafspraken. Naast het opzeggen van bijvoorbeeld contracten nam hij ons mee in de veranderingen van de NOW-vergoeding en de voorwaarden die hierbij wijzigen. Meer weten? Bekijk het fragment van Arjen op 3 november terug in onze bibliotheek.

Durf te veranderen
Mr. Lowlands, Eric van Eerdenburg, is directeur van Lowlands en houdt niet van symboolpolitiek. Hij wilt écht impact maken. Bij het festival heeft verduurzaming de volle aandacht. Daarbij gaat het vooral over de keuzes die gemaakt worden. Het is dus belangrijk dat je als ondernemer écht durft te veranderen. Breng alles in kaart en kijk stap voor stap naar mogelijke verbeteringen. Duurzaamheid gaat iedereen aan en heeft ook nog eens veel business oppertunity’s!

Have fun!
Kees Kruythoff is een wereldwijd ervaren zakenman en ondernemer. Hij werkte ruim 27 jaar bij Unilever en gaf onder andere leiding aan de uitvoering van het Unilever Sustainable Living Plan. Nu heeft hij met The LIVEKINDLY Co de ambitie om van plantaardige voeding het nieuwe normaal te maken en in één jaar maar liefst 100 miljoen omzet te draaien. Hoe? Door zijn passie en intuïtie te volgen!  Blijf constant nieuwe kennis op doen, persoonlijke ontwikkeling is hierbij extreem nuttig. Maak het verschil in alles wat je doet en vergeet niet: have fun!

Geld = geen doel
Na een carrière bij Heineken, Vrumona en Innocent Drinks wil Henk Jan Beltman een bedrijf overnemen met positieve impact. Het werd Tony’s Chocolonely en inmiddels staat Henk Jan al tien jaar als Chief Chocolate Officer aan het roer van dit internationale chocoladebedrijf. De belangrijke missie: wereldwijd de chocolade-industrie 100 % slaafvrij maken. Volgens hem moet én kan je als ondernemer de wereld mooier maken. Want alleen door echt samen te werken kun je impact maken. Hierbij is geld een middel, geen doel. Maak je zorgen over de realiteit, niet over je imago. En de corona crisis?  Gebruik die om na te denken over de toekomst!

Delen

Aanbevolen nieuws

Inclusive30

Saskia Egas Reparaz, CEO van HEMA, geselecteerd voor de Inclusive30

“Bestaat marketing nog wel?” – Denis Doeland

Denis Doeland is een expert in digitale strategie, digitale transformatie en digitaal vermogen.

‘Je moet altijd op zoek naar de kleine dingen die je beter kan doen’ – Raymond Cloosterman

Vanaf dag 1 was duidelijk dat Raymond Cloosterman van Rituals een wereldmerk wilde maken.