“Laten we samen met ondernemers nadenken over wat er wél kan en hoe zij zelf onderdeel kunnen zijn van de oplossing” – Jacco Vonhof, Voorzitter MKB-Nederland

De eerste editie van BusinessBoost Live Online in het nieuwe jaar stond geheel in het teken van ‘2021, Here we come!’. Het jaar is net een maand van start en we zitten in de zwaarste lockdown tot nu toe. Tijd om met onze ondernemers en experts vooruit te kijken. Wat zijn onze verwachtingen voor de komende maanden?

Het nieuwe normaal
Elske Doets is al ruim 20 jaar de trotse eigenaar van Doets reizen. Beweging creëren is haar kernkwaliteit, maar ondanks haar kracht en positiviteit wordt ook zij helaas door de huidige coronacrisis hard geraakt. Zij vindt het belangrijk om optimistisch maar ook realistisch te zijn. Zorg dat je twijfels en zwartste scenario’s deelt met professionals en vraag hulp. Besef je daarnaast dat het oude normaal niet terug komt, dus schiet niet terug in oude reflexen maar blijf scherp en in beweging!

Betaal slechts 50% huur
Zoals elke editie praat advocaat ondernemingsrecht Arjen Paardekooper ons bij over de ontwikkelingen op juridisch vlak. Van nieuwe kansen dankzij een nieuw EU-VK handelsakkoord tot het recht op huurkorting; kijk hier alle tips & tricks van Arjen direct terug.

Er is perspectief!
Als minister van Financiën heeft Wopke Hoekstra de taak om goed op ons geld te passen. Tegelijkertijd investeert het ministerie van Financiën in zaken als duurzaamheid, onderwijs en defensie. Hij begrijpt goed dat vooruitkijken in deze lange, taaie strijd lastig is, maar er is perspectief! Om uit de crisis te komen hebben we met elkaar een ongekende klus te klaren. Dat vraagt ieders creativiteit, aanpassingsvermogen en innovatiekracht. Met de steun- en herstelpakketten zet het kabinet alles op alles om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen hun baan houden en zoveel mogelijke bedrijven de eindstreep halen.

Het virus bepaalt wat we uitgeven
Ook Marieke Blom, hoofdeconoom van ING, neemt ons weer mee in haar financiële vooruitzichten. Wat mogen ondernemers verwachten en waar moeten ze rekening mee houden? Haar presentatie is hier terug te kijken.

Blijf denken in mogelijkheden!
Sietse Bakker werd in 2019 benoemd tot Executive Producer Event van het Eurovisie Songfestival 2020, dat in Nederland zou worden gehouden. Net als andere grote evenementen in diezelfde periode werd het Eurovisie Songfestival door de coronacrisis, voor het eerst in z’n geschiedenis, afgelast. Maar dit jaar gaat het hoe dan ook door! Hiermee bewijst Sietse meteen één van zijn lessen: blijf denken in mogelijkheden, niets in onmogelijk. Hierbij is ambitie uiteraard goed, maar blijf realistisch. Houd daarnaast naast de grote lijnen ook altijd oog voor de details.

Wat kan er wel?
Jacco Vonhof is sinds 3 september 2018 de voorzitter van ondernemersorganisatie MKB-Nederland met ruim 200.000 leden. “Een ondernemer in hart en nieren” zo werd hij getypeerd bij zijn benoeming. Volgens hem moet je in de huidige situatie binnen de verschillende branches kijken naar wat er op korte termijn wél kan. Ondernemers hebben behoefte aan een eenduidig plan. Volgens Jacco kun je ook juist ondernemers zelf onderdeel maken van de oplossing. Hoe hij dat voor zich ziet? Bekijk de hele video hier terug in onze bibliotheek.

Verloren omzet = weg
Pieter Schoen, eigenaar van Shoe Investments en één van de oprichters van de Nederlandse Energie Maatschappij. Shoe Investments helpt bedrijven groeien door te investeren in snel groeiende én schaalbare ondernemingen. Daarnaast is Pieter oprichter van het fintech bedrijf Swishfund waarmee hij flitskredieten tot een half miljoen aan ondernemers verstrekt.  Belangrijk vind hij de visie en het plan van de personen achter een bedrijf. Deze mindset zien we ook terug in Dragon’s Den waarin hij één van de vijf investeerders is. Als wij zijn lessen naar aannleiding van de huidige crisis samenvatten zien we:

  • Anticipeer op de marktverschuivingen;
  • Verloren omzetten haal je niet meer in;
  • Wees voorbereid op grote veranderingen die nog volgen.

Delen

Aanbevolen nieuws

Inclusive30

Saskia Egas Reparaz, CEO van HEMA, geselecteerd voor de Inclusive30

“Bestaat marketing nog wel?” – Denis Doeland

Denis Doeland is een expert in digitale strategie, digitale transformatie en digitaal vermogen.

‘Je moet altijd op zoek naar de kleine dingen die je beter kan doen’ – Raymond Cloosterman

Vanaf dag 1 was duidelijk dat Raymond Cloosterman van Rituals een wereldmerk wilde maken.